måndag 12 december 2016

Paul Clark - pionjär med talang

Nyligen har jag upptäck musikern Paul Clark. Jag tror jag har hört honom lite förut också, men denna gång gav jag honom en ny chans. Han var tydligen en av pionjärerna i den rörelse på 60-70 talet som
kallades "Jesus Music", alltså de som började med pop- och rockmusik i den evangelikala rörelsen i USA. Men till skillnad från många av de andra entusiasterna, fanns det en högre musikalisk kvalitet hos Clark - han tog in bättre musiker (bl a Abraham Laboriel och de andra som senare blev Koinonia).

Jag har här lyssnat mest på hans nyutsläppta alster: Call of the Canyon (2001) och Down at the Whistle Stop (2014). Den förra låter lite Paul Simon/Phil Collins, fast frikyrkopop-tendenserna hörs också. Den senare är väldigt rootsig/bluesig. Some Spin har lite Mark Knopfler/Dire Straits över sig.

Gubbigt? Ja, men så är jag snart 50 också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar